به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هادی حقشناس در مراسم روز جهانی دریانوردان که امروز در مرکز همایشهای کتابخانه ملی ایران برگزار شد، گفت: از مدیران سابق در بخشهای مختلف سازمان بنادر تشکر میکنم و برای اقای راستاد مدیرعامل جدید سازمان آرزوی موفقیت دارم و از تلاشهای موثر آقای سعید نژاد تشکر میکنم.
وی با شرح تاریخچه سازمان جهانی دریانوردی و روز جهانی دریانوردان، گفت: ایران در سال ۱۳۳۷ یعنی ۵۹ سال قبل به سازمان جهانی دریانوردی پیوست و با پذیرش ۲۸ کنوانسیون و پروتکل عملا یکی از سازمانهای موثر در اجرای قوانین و مقررات بینالمللی دریانوردی برای افزایش ایمنی و تردد شناورها بوده است.
عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر ادامه داد: به دلیل همین سابقه درخشان ایران اکنون واجد صدور انواع گواهینامههای بینالمللی است.
حقشناس اظهار داشت: گرچه توجه به سواحل و توسعه دریامحور مورد تاکید برنامهریزان بوده است اما در تحقق سواحل آباد و به خصوص سواحل مکران راه درازی در پیش داریم.
وی به شعار سال سازمان جهانی دریانوردی با عنوان سازمان بینالمللی دریانوردی: پیوند دهنده کشتیها، بنادر و مردم اشاره کرد و گفت: شعار مذکور بیانگر تحقق اقتصاد دریامحور پایدار است که حداقل در یک دهه گذشته راهبرد این سازمان بوده است.
حق شناس ادامه داد: توجه و تمرکز به مسائل روز مربوط به دریانوردان كه منجر به ارائه راه حلهای رفع مشکلات دریانوردان میشود و البته باید در حوزه دریایی به مسائل متعدد دیگر نیز اشاره کرد ازجمله حضور موثر همه ارگانهای دریایی منجر به افزایش تسهیلات دریایی و شناورهای ایرانی شده است و همکاری موثر نیروهای نظامی، خطوط کشتیرانی، مراکز آموزش عالی، صنایع دریایی و انجمنهای صنفی و مشارکت بیشتر بخش خصوصی نه تنها میتواند منجر به افزایش تجارت دریایی شود بلکه نویدبخش توسعه شهرهای بندری ایران است.
عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: توزیع نامناسب جمعیت کشور که منجر به تمرکز شهرنشینی در پایتخت و شهرهای کویری شده است فقط میتواند با آباد شدن بنادر کشور بهبود یابد شاید این بار بحران آب در ایران بتواند فرصت مناسبی برای انتقال جمعیت از کلان شهرهای واقع در مراکز کشور به سمت مناطق ساحلی جهت آبادانی شهرهای بندری شود.
حق شناس گفت: شرط تحقق این موضوع افزایش سهم بخش دریا در تولید ناخالص ملی است که با هدفگذاری رشد حداقل ۵ برابر حمل و نقل دریایی به نسبت رشد اقتصادی بلندمدت اقتصادی کشور قابل تحقق است.
نظر شما